Selamat Tahun Baru 2017. Rasanya belum terlambat lagi untuk ucap selamat tahun baru. Alhamdulillah, jauh dah perjalanan hidup ini. Sekarang umur Wan dah 23 tahun dah.
Back to the topic, jualan. Hari ini Wan nak cerita pasal jualan, SALE sebenarnya ayat yang lebih tepat. Jualan Awal Tahun Sugru. Hari ini 17 Januari, hari terakhir jualan ini berlangsung. Wan nak cerita sikit apa yang berlaku sepanjang jualan ini. Banyak Wan dapat belajar dari pengalaman jualan 7 hari ni.
Pengalaman buruk yang Wan dapat sepanjang SALE ni ialah management teruk gila. The story is, dari mula order, whatsapp costumer, terima order, bagi no akaun, check payment dah masuk ke belum (takut tak dapat payment), hingga lah akhir sekali ke pos. Semua Wan buat sorang. Dah after sale service lagi. Sangat memenatkan.
Management teruk yang Wan maksudkan tu adalah apabila order dah masuk, dan Wan hold la barang yang diorang order tu. Kemudian, tunggu lah payment baru Wan start packing masuk parcel. The problem here is, customer tak bayar-bayar. So, Wan hold sajalah order diorang tu sampai anak cucu. Bila orang lain nak order, takkan Wan nak jual jugak barang yang Wan hold tu. So, terpaksa lah cakap tinggal warna sekian-sekian ni. Kita pun sebenarnya taktau, customer ni nak bayar ke tak. Ada yang senyap 2-3 hari, ingat tak jadi beli lah, sekali tup tup muncul whatsapp gambar resit. Kalau stock ada tak apa, kalau dah jual kat orang lain. Masak jang, masak.
So, dari masalah ni, Wan whatsapp terus customer tu, "Jika kami tidak dapat bayaran dalam masa 1 jam, order dikira cancel". Ada yang balas "OK" je. Maksudnya taknak beli lah tu. Ada yang balas cakap lupa, so dari sini banyak jugak yang Wan terus dapat payment on the spot. Settle problem. Lepas dah atasi masalah ni, kalau ada order masuk je, Wan mention siap-siap, kalau tak dapat payment dalam sejam, consider order is cancel. Kita paham, kadang-kadang pelanggan ni malu nak cakap tak jadi beli. Ada yang berkias tu, paham lah. Ada yang dah minta nombor akaun tu, lepas tu senyap. Bukan taknak follow-up. Just taknak memaksa.
Justeru, lepas ni, Wan rasa nak adakan sistem, order, bayar terus. So, tak payah lah Wan nak layan kerenah pelanggan lagi. Dapat order dan payment sekali, senang. Wan dah survey dah, ada sistem tu, contoh macam SenangPay, iPay88 dan banyak lagi lah. Cuma sekarang, tengah kira budgeting, berbaloi kah profit yang Wan dapat untuk bayar servis diorang. Sekian.
P/S: Dalam perniagaan perlu melangkah ke hadapan.
No comments:
Post a Comment